Mindful Zakelijk Interviewen in 5 Stappen

Een interview doen met je klanten of juist met je prospect klanten is super waardevol. Niet alleen krijg je de precieze woorden te horen waarmee ze de samenwerking, service en contact met jou beschrijven, wat marketingtechnisch heel interessant is. Het creëert ook meer diepte in de relatie. Je kan de inhoud van het gesprek gebruiken voor je marketing, voor je acquisitiestrategie en voor het verbreden of verdiepen van je aanbod. Maar hoe bouw je een goed interview op? Hier 5 tips van een oud-journalist, enthousiast copywriter en content coach.

  • Begin niet direct met interviewen. Laat de klant eerst comfortabel worden. Kies een rustige ontspannen ruimte waar je de tijd kan nemen. Breek het ijs, de geïnterviewde voelt zich wellicht nog zenuwachtiger dan jij.
  • Maak voorafgaand een vragenlijst maar durf hier vanaf te wijken. Interviewen is ook interesse tonen, aanvoelen wat een gepaste vraag is. Persoonlijke niet zakelijk gerelateerde vragen zijn soms nog veel interessanter en meer bruikbaar. Wees je bewust van het moment en luister. Nog te vaak zitten mensen met de volgende vraag in hun hoofd ipv dat ze echt luisteren naar wat er gezegd wordt.
  • Neem het interview op, maar schrijf altijd mee. Noteer de tijdcodes van de hoogtepunten, de momenten waarop er echt bruikbaar materiaal verteld wordt. Dit scheelt je een hoop terugluister-tijd.
  • Vraag ook door. Ga niet te snel naar de volgende vraag. Vaak wanneer er een langere stilte valt dan is iemand druk aan het nadenken en komt er vaak meer waarde, meer inzicht, meer diepgang. Geef iemand letterlijk de ruimte om z’n gedachten te formuleren en herschikken. Laat je vragenlijstje los en wees bewust van het intieme moment waarin je zit met je gesprekspartner. Op die manier geef je iemand vertrouwen dat er echt geluisterd wordt.
  • Vaak komt er na het afzetten van je opname device, je telefoon of ander apparaat meer informatie. Mensen komen dan vaak ook iets meer los en beginnen te vertellen over zaken die wellicht niet tot de vragen behoren, maar wel heel interessant kunnen zijn. Wees hier scherp op, een interview is echt pas afgelopen wanneer de geïnterviewde vertrokken is. Houd je pen en papier gereed tot de laatste minuut.

Ik vertel je ook graag hoe je het interview materiaal kan gebruiken voor je marketing en acquisitie. Misschien zit er zelfs een bijzondere testimonial tussen. Schrijf je in voor de Letter Made with Love en ontvang gratis inzichten.

 

Wildheart Messages

Letter Made with Love


Leave a Reply